Parlant de mobilitat municipal, el parc de vehicles a Catalunya és considerable. Si partim de que Catalunya té una població de 8 milions de persones i un parc de vehicles de 5,3 milions, és a dir, hi ha 683 vehicles per cada 1.000 habitants, segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) de l’any 2023. Una xifra lleugerament superior a la d’Espanya, que registra 627 vehicles per cada 1.000 habitants, d’acord amb un informe global de l’Organització Internacional de Constructors d’Automòbils (OICA).
Si comparem Catalunya amb la resta d’Europa, ocuparíem la quarta posició del continent en aquest indicador, només per darrere de Polònia (761), d’Itàlia (756) i de França (704). Els països de la Unió Europea que, en canvi, tenen menys vehicles per cada 1.000 habitants són Romania (438), Hongria (463) i Croàcia (474).
També segons el mencionat informe de l’OICA, Catalunya estaria entre els deu països més motoritzats del món per capita, ja que, més enllà d’Europa, només Nova Zelanda (869), els Estats Units (860), Austràlia (737) i el Canadà (707) presenten una taxa de vehicles per cada 1.000 habitants més elevada que la catalana.
Per comarques catalanes, i en aquest cas segons l’Idescat, les que tenen aquest indicador més alt són el Lluçanès (1.060), el Priorat (1.021), el Pallars Sobirà (1.012), el Solsonès (995), el Bages (990), la Cerdanya (951), les Garrigues (933) i l’Aran (932).
La gestió de la mobilitat urbana és un repte per a molts municipis catalans considerant aquestes xifres i el context d’emergència climàtica, que obliga a promoure mesures com les zones de baixes emissions. En el disseny de polítiques públiques d’aquest tipus, com les que busquen acabar amb el trànsit d’agitació, saber la composició del parc de vehicles i l’antiguitat d’aquests és clau per afavorir la seva eficàcia.
Quants cotxes hi ha a Catalunya?
A Catalunya hi ha 3,5 milions de cotxes, segons l’Idescat. És el tipus de vehicle més comú i representa el 64,9% del total, seguit per les motocicletes (947.895, 17,5%), els camions i les furgonetes (726.754, 13,5%), els tractors industrials (32.782, 0,6%) i els autobusos (9.694, 0,2%). D’altra banda, sota la categoria altres (178.485, 3,3%) s’inclouen vehicles com les ambulàncies, les excavadores o les autocaravanes, entre altres.
Barcelona és la capital de província catalana que més cotxes té (530.224), tot i que aquests representen el 59,1% del seu parc mòbil, un percentatge lleugerament inferior a la mitjana catalana (64,9%) i el més baix entre les quatre capitals provincials: Tarragona (63.975, 70,7%), Lleida (62.484, 69,8%) i Girona (48.025, 66,5%). El motiu és un major ús de les motos a la capital catalana, on representen el 28,5% (255.262) del parc de vehicles a Catalunya.
Parc de vehicles a Catalunya per comarques
Si ens fixem en les dades per comarques, trobem que les cinc amb més cotxes són el Barcelonès (719.814), el Vallès Occidental (441.215), el Baix Llobregat (373.571), el Vallès Oriental (218.071) i el Maresme (214.069). Aquestes cinc comarques representen el 56,2% de la població catalana i el 63,2% del total de cotxes a Catalunya.
Pel que fa a les motos, tres de cada deu estan al Barcelonès (319.672, 33,7%), que va seguida de les mateixes quatre comarques que en cotxes: el Baix Llobregat (95.681), el Vallès Occidental (94.369), el Maresme (65.189) i el Vallès Oriental (43.127). En aquest cas, totes cinc representen el 65,2% de les motocicletes registrades a Catalunya. No succeeix el mateix amb camions i furgonetes, on la quota total d’aquestes cinc comarques baixa al 47,5%, tot que lideren igualment els registres en números absoluts.
Pos. | Comarca | Cotxes (2023) |
1 | Barcelonès | 719.814 |
2 | Vallès Occidental | 441.215 |
3 | Baix Llobregat | 373.571 |
4 | Vallès Oriental | 218.071 |
5 | Maresme | 214.069 |
6 | Tarragonès | 131.424 |
7 | Bages | 112.273 |
8 | Segrià | 105.387 |
9 | Baix Camp | 103.860 |
10 | Gironès | 98.506 |
11 | Selva | 94.056 |
12 | Osona | 86.117 |
13 | Alt Empordà | 82.401 |
14 | Baix Empordà | 80.070 |
15 | Garraf | 70.015 |